arrow_drop_up arrow_drop_down

Balans

Balans betekent dat er evenwicht is. Denk maar eens aan een weegschaal. Wanneer iets wordt gewogen en deze stabiel is, leunt de weegschaal niet te veel naar links of naar rechts, maar heeft het zijn evenwicht in het midden. 

Het zelfde principe geldt ook voor het vinden van balans in jezelf. Je raakt uit balans als je onder druk staat, je energie opraakt en moeilijk met de situatie kunt omgaan. Je hebt een vol hoofd en raakt de grip op je leven kwijt. 

Door het doen van yoga en een gezonde lifestyle komt je lichaam en geest weer in evenwicht. Je ervaart rust in je hoofd en gaat weer meer balans in je lijf voelen. Niet steeds een gevoel van haast hebben en ook niet lui zijn. Door verschillende oefeningen te doen voor je ademhaling en lichaam, merk je dat je steeds lekkerder in je vel zit. Het wordt dan ook makkelijker om stil te zitten en te voelen hoe het met je gaat. Voel je meer rust? Voel je minder stress? Dan is er balans. 

Balans tijdens de kinderyoga

Tijdens de kinderyoga kunnen kinderen hun balans oefenen met houdingen waarbij ze balanceren op 1 been. Enkele voorbeelden hiervan zijn: de danser, de ooievaar, de boom en de kraanvogel. Naast deze fysieke houdingen hebben ontspannings- en meditatie oefeningen ook een balancerende werking op je lichaam en geest.

Tip: Kinderyogakaarten  en Kinderyogaboek van Helen Purperhart