arrow_drop_up arrow_drop_down
Sinterklaaskriebels?  Zo blijft het relaxed!
14 november 2020 

Sinterklaaskriebels? Zo blijft het relaxed!

Sint zonder stress

Sint en piet zijn weer in het land en daarmee is er voor kinderen een spannende tijd aangebroken. De sinterklaaskriebels zorgt ervoor dat ze opgewonden en drukker zijn dan normaal. De opwinding start tegenwoordig al met het sinterklaasjournaal, waarbij er altijd wel iets aan de hand is. Gaat sinterklaas wel door in coronatijd?  Komt de boot wel aan? Waar zijn de pakjes gebleven? Voor grote mensen is het allemaal logisch en wij zien er de lol wel van in, maar kinderen die nog geloven kunnen hier in de war van raken. Wat kun je doen om deze periode gezellig en relaxed te houden voor kinderen?  In deze blog krijg je tips en trucs om de vreugde van het kinderfeest te verhogen.

Wat kun je doen tegen Sinterklaas stress?

  • Vertel je kind wat het kan verwachten in deze periode.
  • Stel je kind gerust als emoties de overhand nemen.
  • Doe ontspannende oefeningen voor het slapengaan.
  • Spreek af dat hoe vaak de schoen gezet mag worden.
  • Maak Sinterklaas niet extra spannend.
  • Verminder suikergoed en pepernoten.
  • Gebruik Sinterklaas niet als dreigmiddel.
  • Maak gebruik van een aftelkalender.
  • Maak er samen een gezellig feest van.

Zeven oefeningen voor grote en kleine pieten

Dat yoga een positief effect heeft op het welzijn van kinderen is inmiddels wel bekend.  Juist in de sinterklaasperiode helpt het kinderen om dichtbij zichzelf te blijven.  Bij kinderyoga hoef je niet te denken aan alleen maar mediteren en stilzitten in de lotushouding.  Yoga is ook leuk, want je leert gekke houdingen en doet kunstjes net als de pieten. Yoga is een goede manier om beter om te gaan met de sinterklaasdrukte. Door te focussen op je lijf en adem leer je hoe je kunt omgaan met al die gedachten die je hoofd op hol brengen. Is je kind een slechte slaper gedurende sinterklaastijd? Doe dan wat yogaoefeningen voor het naar bed gaan en je kind slaapt waarschijnlijk een stuk beter. Hieronder krijg je 7 rustgevende oefeningen die je samen met je kind kunt doen om sinterklaas-stress te verlagen.

1. Pietenveer massage

Pietenveren mogen niet ontbreken op de pietenmuts. Ze zijn er in alle kleuren en maten. Wist je dat je er lekker mee kunt kriebelen?

  • Je gaat tegenover elkaar zitten.
  • Spreek af wie er begint.
  • Strijk met de veer op het voorhoofd, wangen, langs de oren en nek van de ander.
  • Strijk met de veer ook langs de handen en tussen de vingers.
  • Nu mag de ander masseren met de veer.

2. Pietenveer blazen 

Pietenveren zijn superlicht. Je kunt ze hoog in de lucht blazen met je adem. Wat kun jij allemaal verzinnen om met de pietenveer te doen?

  • Je blaast een veertje in de lucht.
  • Je blaast hard en zacht.
  • Laat het veertje dansen.

3. Pepernoten bakken

De pepernoot, het alom bekende en favoriete lekkernij dat je eet rond het Sinterklaas feest. De kleine bruine minikoekjes zijn kun je makkelijk zelf bakken.  Geen oven? Doe alsof!

  • Je gaat pepernoten bakken op de rug.
  • Meel dwarrelt in de kom (vinger tikken).
  • Water erbij gieten (strijken met je handen).
  • Eitje erbij (kloppen en strijken met je handen).
  • Suiker en speculaaskruiden erbij (vingers cirkelen)
  • Deeg maken (kneden met je handen).
  • Pepernoten rollen (handen cirkelen)
  • Pepernoten aanduwen (duimdruk).
  • Bak de pepernoten goudbruin (wrijven in je handen en op de rug leggen).
  • De pepernoten zijn nu klaar! Eten maar (vingers plukken).

4. Schuimpje meditatie 

In de sinterklaasperiode kom je weer allerlei lekkernijen tegen.  Sinterklaasschuim zijn er in verschillende vormen en kleuren. Ze zijn superlekker, maar ook superzoet. Suiker kan je ook druk maken. Dus eet er niet te veel van!

  • Je zit rechtop met gesloten ogen.
  • Maak een kommetje van je handen.
  • Je krijgt iets in je handen.
  • Voel maar wat het is.
  • Hoe ruikt het?
  • Daarna mag je het in je mond stoppen.
  • Voordat je gaat kauwen ga je heel bewust proeven.
  • Wat proef je?
  • Merk op dat er veel speeksel in je mond komt.
  • Als je gaat kauwen en slikken voel dan hoe het naar je buik gaat.

5. Cadeautje uitpakken 

Op 5 december is sinterklaas jarig. Dan is het weer cadeautjes tijd en mag je de mooiste pakjes uitpakken. Wat zit er in jouw cadeautje?

  • Je gaat op de grond liggen en maakt je zo klein mogelijk.
  • Ga op een groot laken of doek liggen.
  • Trek je knieën naar je borst en sla je armen eromheen.
  • Je wordt ingepakt in deken of laken.
  • Jij bent nu een cadeautje.
  • De ander pakt je helemaal uit.
  • Als je wordt uitgepakt maak je jezelf helemaal slap.
  • Als je helemaal bent uitgepakt wissel je om.
  • Dan mag de ander een cadeautje zijn en worden uitgepakt.

6. Stoomboot meditatie 

Sinterklaas en zijn pieten komen in de stoomboot vanuit Spanje naar Nederland varen.

  • Stel je voor dat je een pietje bent.
  • Je bent op de boot bij sinterklaas met al je pietenvrienden.
  • Je ligt op het dek van de boot en hoort de zee, de wind en de meeuwen.
  • Zachtjes word je heen een weer gewiegd op de golven.
  • Voel hoe ook je buik op en neer beweegt, net als de golven.
  • Laat in gedachten al je sinterklaas avonturen voorbij.
  • Wat heb jij als piet allemaal beleefd?
  • Zie het in gedachten voor je, net als een droom.
  • Blaas dan een aantal keer zolang mogelijk uit als een stoomboot.
  • Beweeg je vingers, je tenen en open je ogen.
  • Maak nu een tekening van jouw sinterklaasavontuur.

7. Stoomboot ademspel

Na 5 december gaat sinterklaas in de stoomboot terug naar Spanje. Als het stormt maakt de wind grote golven in de zee.

  • Vouw een papieren bootje.
  • Ga liggen op je rug en leg het bootje op je buik.
  • Laat het bewegen op de golven van je adem.

Alternatief voor pakjesavond 

Door de maatregelen zit de traditionele  pakjesavond met de hele familie er  niet in. Toch is dat geen reden om bij de pakken neer te zitten. Speel met je eigen gezin het Sinterklaas surprisespel en kom in de feeststemming. Er wordt geen kadootje meer uitgepakt zonder eerst samen een kort spelletje te spelen. Deze zorgen voor gekke, leuke, lachen, gieren en brullen situaties! Kinderen hebben zo'n lol in alle opdrachten, dat ze straal vergeten kadootjes te graaien. En niemand die nog zeurt of hij al aan de beurt is, want als je met elkaar surprisespelletjes speelt, is iedereen de hele avond aan de beurt. Geen gezeur, geen gegraai, geen gedichten, geen gedoe. Met dit Sinterklaasspel wordt pakjesavond gegarandeerd weer ouderwets gezellig! Klik hier voor meer informatie over het spel.

 Ontvang 25% korting op alle digitale producten

Extra Sint & Pietyoga inspiratie

In de Kinderyoga Cub staan 8 Sint en Pietyoga-filmpjes, een uitgewerkte pietenyoga lesplan, een pietenyoga dobbelsteen en gratis  downloads voor je klaar.

Sint yoga - DIGITAAL

 Ja, ik wil graag meer pietenyoga inspiratie!

 

Enthousiast over de blog? Deel je deze blog op je Facebook page. Of plaats een foto op Instagram met #kinderyogaclub of laat hieronder je reactie achter.

 

Over de schrijver
Helen Purperhart is graag op een vernieuwende manier bezig met het vak vanuit een praktische en speelse insteek. Ze schrijft er boeken over en maak spelkaarten die thuis, op school en in een yogapraktijk gebruikt kunnen worden. Vanuit haar eigen kijk op het leven en de ervaringen die ze heeft opgedaan, heeft ze haar eigen methode ontwikkeld die de basis vormt van de opleidingen die zij verzorgt aan de Kinderyoga Academie. Als leraar stimuleert ze mensen om hun kracht meer ruimte te geven, zodat ze zichzelf durven te zijn en weer gaan geloven in hun wensen. Helen vindt het leuk om grote en kleine mensen te inspireren om hun eigen wijze levenspad te bewandelen om een gelukkig mens te worden. Een woord dat goed bij haar past is: UBUNTU (eenheid). Als je Ubuntu voelt, dan ben je in staat om jezelf in anderen te zien en je niet bedreigd te voelen door wat anderen kunnen omdat je weet dat je verbonden bent met alles en iedereen.
Reactie plaatsen

Kindermeditatiekaarten- 10% lockdownkorting

Dit doosje bevat kaarten met geleide kindermeditaties. Iedere meditatie neemt het kind mee naar een plek in zichzelf, waar het tot rust komt en veiligheid en zelfvertrouwen vindt en antwoorden op vragen krijgt. Zo leert het om opnieuw te kijken naar bepaalde situaties in het dagelijks leven en om te ontdekken wie het is.