arrow_drop_up arrow_drop_down
Mediteren kun je leren! Maar hoe dan?

Mediteren kun je leren! Maar hoe dan?

Door: Marieke Martens

Rust in de klas van juf Maartje

Het is dinsdagmiddag twee uur. De kinderen van groep 4 van juf Maartje hebben net een paar moeilijke werkjes gedaan. Ze hebben nieuwe woorden geleerd en de hoofden zitten vol voor vandaag. Juf Maartje sluit de dag altijd af met een kindermeditatieverhaal. De kinderen weten dat en gaan vast klaar zitten. Als alle kinderen hun armen en hoofd op de tafel leggen, dimt juf Maartje de lichten. Ze begint altijd hetzelfde. “Jullie zijn ontspannen gaan zitten, doe je ogen maar dicht en adem rustig in en uit.” Vandaag gaat het verhaal over het hebben van zorgen. Juf Maartje leest heel rustig voor en gebruikt steeds lange pauzes. Dat doet ze om de kinderen de gelegenheid te geven het verhaal voor zich te zien. Soms ziet een kind iets anders dan juf Maartje zegt, maar dat is niet erg. “Alles wat in jouw hoofd gebeurt is goed”, zegt ze altijd.

Verdrietige momenten

In de klas zijn een paar verdrietige dingen gebeurt. De vader van Bram is vorige week overleden. Hij was erg ziek. Bram is al de hele week niet op school. De kinderen hebben allemaal een tekening gemaakt voor Bram en Lars mocht het langsbrengen. Het was spannend om bij Bram aan te bellen maar hij was heel blij met de tekeningen, had Lars verteld. En niet zo lang geleden zijn de ouders van Suus gescheiden. Suus is daar heel verdrietig over. De vader van Suus woont nu in een andere stad. Suus mist hem. Noor is nu bang dat haar ouders ook gaan scheiden.

Zorgenmannetje

Juf Maartje leest voor over de zorgen die kinderen kunnen hebben. Die zorgen komen dan steeds in je hoofd en op momenten dat je even alleen bent kun je je ineens weer verdrietig voelen. In het verhaal leren de kinderen zich ontspannen en omgaan met deze zorgen. Ze leren dat heel veel kinderen zorgen hebben en dat zorgen ook weer kleiner kunnen worden of zelfs helemaal weg kunnen gaan. Na het verhaal mogen alle kinderen hun zorgen op een briefje schrijven en er een propje van maken. De briefjes verdwijnen in de mond van het zorgenmannetje die er speciaal voor dit verhaal is.  Koen steekt zijn vinger op; “mag je er ook meer opschrijven?” Juf Maartje geeft Koen nog gauw een extra briefje. Sommige kinderen hebben behoefte om nog iets te zeggen over hun zorgen. Juf Maartje neemt altijd even de tijd om het verhaal na te bespreken. Thomas wil nog even kwijt dat zijn vader nu geen werk heeft en zijn moeder extra hard moet werken. Dat is wel even wennen omdat zijn vader niet zo'n lekkere spaghetti maakt als zijn moeder. Het is ondertussen half drie geworden en met een ontspannen gevoel sluit groep 4 de dag af en ze lopen rustig naar buiten.

Gedachten die maar niet stoppen

Veel kinderen hebben een vol hoofd. Gedachten die maar niet stoppen en slecht slapen is een veelvoorkomende klacht. We moeten veel en leggen de lat hoog. Dit is ook een voorbeeld dat kinderen krijgen van thuis of school. De focus wordt vaak gelegd op wat er nog niet goed gaat of wat nog beter kan. Kinderen hebben last van deze druk en vele prikkels. Het zou mooi zijn als kinderen meer vertrouwd raken met het voelen en dat het in de kern goed is. Als ze dat leren, voelen ze makkelijker waar hun grenzen liggen of wanneer hun emmertje vol is en het echt even genoeg is. Kindermeditatieverhalen helpen hierbij. Even een moment op de dag niks moeten, even alleen gericht op jezelf en meegenomen worden in een verhaal waar je als kind de hoofdrol in speelt. Wanneer kinderen al jong leren wat er speelt in hun binnenwereld en erop durven te vertrouwen dat wat ze voelen goed is, kunnen ze krachtiger in het leven staan.

Iedereen hoort erbij

Neem bijvoorbeeld Sarah. Sarah is 7 jaar en beetje verlegen van aard. Ze kijkt graag de kat uit de boom en het liefst wil ze dat andere kinderen haar vragen om mee te spelen. Als ze dat niet doen denkt Sarah al gauw dat de anderen kinderen haar niet aardig vinden. Zo staat ze soms lange tijd tijdens het buitenspelen alleen op het plein. Eenmaal thuis komen de tranen. Aan haar moeder vertelt ze dat ze weer niet mee mocht doen. 's Avonds in bed leest de moeder van Sarah het meditatieverhaal over ‘iedereen hoort erbij'. Sarah voelt de herkenning. Hoe spannend het is om te vragen of je mee mag spelen en de angst die je voelt als ze misschien nee gaan zeggen. In het verhaal leert Sarah dat het in je hoofd heel groot kan worden. Dat je denkt dat je niet mee mag doen maar dat je het niet zeker weet. Er staan oefeningen in om meer in je kracht te komen, in jezelf te geloven en rustig te ademen. De moeder van Sarah herkent veel van haarzelf in haar dochter. Ze is blij dat kinderen op deze manier meer vertrouwd raken met het voelen. Dit heeft zij als kind nooit geleerd. De volgende ochtend als Sarah klaar is om naar school te gaan doet ze nog even de ‘krachtig staan' oefening. Twee voeten stevig op de grond, rustig in en uit ademen en ze zegt tegen zichzelf; “ik kan het!” Zo, de dag kan beginnen.

 5 gouden kindermeditatie tips voor thuis:

Zoek een rustig plekje waar het kind kan gaan zitten of liggen.

Zorg dat niemand of niets je kan storen.

Zorg dat het kind rustig in en uitademt. Dit kun je voordoen of samen doen.

Vertel van te voren dat alles wat er in het hoofd van het kind gebeurt goed is.

Zorg ervoor dat je het verhaal op een rustige manier voorleest en voldoende pauze neemt.

 

 

Enthousiast over de blog? Deel je deze blog op je Facebook page. Of plaats een foto op Instagram met #kinderyogaclub of laat hieronder je reactie achter.

Reactie plaatsen

Digitaal Chakrayoga Kaarten

NU voor slechts € 7,97

Die Pieten in de Sinterklaas blog hebben niet voor niets alle kleuren van de regenboog. Dit zijn ook de kleuren van de Chakra's. Leer spelenderwijs de betekenis van de chakra's.