Mediteren kun je leren! Maar hoe dan?

Door: Marieke Martens

Net als volwassenen kunnen kinderen ook last hebben een vol hoofd. Gedachten die maar niet stoppen met als gevolg veel piekeren en slecht slapen is een veelvoorkomende klacht. Veel kinderen hebben last van druk en de vele prikkels uit de buitenwereld. Het is mooi zijn als kinderen meer vertrouwd raken met hun gevoel en weten dat ze goed zijn zoals ze zijn. Als ze dat leren, voelen ze makkelijker waar hun grenzen liggen of wanneer hun emmertje vol is en het echt even genoeg is. Kindermeditatie helpt hierbij. Even een moment op de dag niks moeten, even alleen gericht op jezelf en meegenomen worden in een ontspannen fantasieverhaal waar je je gedachten de vrije loop mag laten gaan. Wanneer kinderen al jong leren wat er speelt in hun binnenwereld en erop durven te vertrouwen dat wat ze voelen goed is, kunnen ze krachtiger in het leven staan. In deze blog ontdek je hoe meditatie een vast onderdeel is geworden van de klas van juf Maartje en hoe zij dit inzet tijdens emotionele momenten die spelen bij de kinderen.


Mediteren in de klas

Het is dinsdagmiddag om twee uur. De kinderen van groep 4 bij juf Maartje hebben net een paar pittige werkjes gedaan. Nieuwe woorden zijn geleerd, en hun hoofden zitten al vol met informatie Juf Maartje sluit de dag altijd af met een kindermeditatie, en de kinderen weten dat maar al te goed. Ze gaan alvast in de startblokken zitten, klaar voor hun zen-moment. Als alle kinderen hun armen en hoofd op de tafel leggen, dimt juf Maartje de lichten alsof ze een filmavond aankondigt. Ze begint altijd hetzelfde: “Je gaat ontspannen zitten, doe je ogen maar dicht en adem rustig in en uit”. En daar ga je! Vandaag staat het verhaal over zorgen op het programma.  Juf Maartje leest heel rustig voor, met lange pauzes tussendoor. Dit geeft de kinderen de kans om het verhaal voor zich te zien, of dat is tenminste de bedoeling. Soms ziet een kind iets heel anders dan juf Maartje beschrijft, maar dat is helemaal oké. “Alles wat in jouw hoofd gebeurt, is goed” zegt ze altijd. En zo leren ze dat zelfs in hun fantasie alles kan en mag!

Omgaan met verdriet

In de klas zijn er de afgelopen tijd een paar verdrietige dingen gebeurd. De vader van Bram is overleden na een lange ziekte. Bram is al de hele week niet op school, en dat laat een grote leegte achter. De andere kinderen hebben allemaal een tekening gemaakt voor Bram, en Lars kreeg de eer om deze langs te brengen. Het was best spannend om bij Bram aan te bellen, maar Lars vertelde dat hij heel blij was met de tekeningen. Daarnaast is er niet zo lang geleden iets anders verdrietigs gebeurd: de ouders van Suus zijn gescheiden. Dat hakt er flink in, en Suus is daar erg verdrietig over. Haar vader woont nu in een andere stad, en dat maakt het gemis alleen maar groter. Noor is ondertussen bang dat haar ouders ook gaan scheiden, en dat zorgt voor extra zorgen in de klas. Het is een gevoelige tijd voor iedereen, en de kinderen leren elkaar steeds beter steunen in deze moeilijke momenten. Wanneer er emotionele thema’s spelen in de klas neemt juf Maartje dit mee in haar meditatieverhalen.

Zorgenmannetje

Juf Maartje vertelt over het hebben van zorgen die zomaar in je hoofd komen opzetten. Op momenten dat je even alleen bent, voel je je ineens weer verdrietig. In het meditatieverhaal leert ze de kinderen zich te ontspannen en om te gaan met deze zorgen. Ze ontdekken dat heel veel kinderen met zorgen zitten en dat die zorgen soms kleiner kunnen worden of zelfs helemaal kunnen verdwijnen. Na de meditatie krijgen alle kinderen de kans om hun zorgen op een briefje te schrijven en er een propje van te maken. Deze briefjes verdwijnen in de mond van het zorgenmannetje, dat speciaal voor deze meditatie is gemaakt. Koen steekt zijn vinger op en vraagt: “Mag je er ook meer opschrijven?” Juf Maartje geeft hem snel een extra briefje, want sommige kinderen willen misschien nog iets kwijt over hun zorgen. Ze neemt altijd even de tijd om het verhaal na te bespreken. Thomas wil nog even vertellen dat zijn vader momenteel geen werk heeft en zijn moeder extra hard moet werken. Dat is wel even wennen, want zijn vader maakt niet zo’n lekkere spaghetti als zijn moeder. Het is ondertussen half drie geworden en met een ontspannen gevoel sluit groep 4 de dag af. Ze lopen rustig naar buiten, klaar voor wat de rest van de dag te bieden heeft.

In je kracht staan

Neem bijvoorbeeld Sarah. Ze is 7 jaar en van nature een beetje verlegen. Sarah kijkt graag de kat uit de boom en hoopt dat andere kinderen haar vragen om mee te spelen. Wanneer dat niet gebeurt, denkt ze al snel dat ze niet aardig gevonden wordt. Dit leidt soms tot lange momenten van alleen staan op het plein tijdens het buitenspelen. Eenmaal thuis komen de tranen; ze vertelt haar moeder dat ze weer niet mee mocht doen. ’s Avonds, terwijl ze in bed ligt, vertelt haar moeder het meditatieverhaal over ‘iedereen hoort erbij’. Sarah voelt een diepe herkenning. Ze begrijpt hoe spannend het is om te vragen of je mee mag spelen en de angst die je ervaart als je vreest voor een ‘nee’. In het verhaal leert ze dat de gedachten in je hoofd soms veel groter kunnen lijken dan de werkelijkheid. Je denkt dat je niet mee mag doen, maar je weet het eigenlijk niet zeker.  De meditatie helpt Sarah om meer in haar kracht te komen, in zichzelf te geloven en rustig te ademen. Haar moeder herkent veel van zichzelf in haar dochter en is blij dat kinderen op deze manier leren om hun gevoelens te verkennen. Dit was iets wat zij als kind nooit heeft geleerd. De volgende ochtend, als Sarah zich klaarmaakt om naar school te gaan, doet ze nog even de ‘krachtig staan’ oefening. Met twee voeten stevig op de grond, ademt ze rustig in en uit terwijl ze tegen zichzelf zegt: “Ik kan het!” Zo, de dag kan beginnen!


De boodschap van de vogel

Als je heel stil bent, hoor je in de verte je naam. Luister maar. Daar, daar zie je ineens een prachtige, paarsroze vogel tevoorschijn komen. De vogel klapt met haar vleugels en ziet er adembenemend mooi uit. De veren lijken zo zacht als fluweel en haar ogen zijn de liefste ogen die je ooit gezien hebt. De vogel strijkt naast je neer. Ze heeft een boodschap voor je. Luister maar…  Een fragment uit het prachtige boek van Marieke Martens. Bron: Klik hier om het boek de boodschap van de vogel te bestellen!

Kindermeditatie cursus

In de kindermeditatie cursus duik je in de wereld van kindermeditatie en mindfulness. Je leert hoe je kinderen kunt begeleiden om met aandacht en concentratie aan de slag te gaan, terwijl je ze helpt om op een bewuste manier met hun gevoelens om te gaan. Of je nu een rustmoment wilt creëren tijdens het coachen, een kinderyogales wilt verrijken, of gewoon wat zenmomentjes wilt toevoegen in de klas, deze training biedt je de juiste tools. Daarnaast krijg je inspiratie om een volledige themales voor meditatie samen te stellen, met verschillende lesonderdelen zoals gronden, ademen, bewegen en ontspannen. Je ontdekt bovendien waar mediteren allemaal goed voor is. En het mooiste? Mediteren is ook nog eens superleuk om te doen! Klik hier om je aan te melden voor de kindermeditatie cursus en maak gebruik van de geheime code: meditatie voor 20% korting (deze korting is tijdelijk en verdwijnt binnenkort).



Enthousiast over de blog? Deel je deze blog op je Facebook page. Of plaats een foto op Instagram met #kinderyogaclub of laat hieronder je reactie achter.

De redactie van de artikelen en blogs op kinderyoga.com bestaat uit een groep van enthousiaste kinderyoga docenten. Samen schrijven ze artikelen voor de kinderyoga encyclopedie en interessante blogs.
Reactie plaatsen

De nieuwste blog en inspiratie ontvangen?

50%
Je bent er bijna!
Waar mogen we het naartoe sturen?
Ja, dat wil ik
Your information is safe with us