Mediteren kun je leren! Maar hoe dan?

Door: Marieke Martens

Net als volwassenen kunnen kinderen last hebben van een vol hoofd. Gedachten die maar blijven malen, zorgen vaak voor gepieker en slecht slapen. Het is een veelvoorkomende klacht. Kinderen ervaren dagelijks druk en krijgen een stortvloed aan prikkels uit de buitenwereld over zich heen.

Hoe mooi zou het zijn als kinderen zich meer vertrouwd voelen met hun eigen gevoel? Als ze weten dat ze goed zijn zoals ze zijn. Wanneer kinderen dat leren, wordt het makkelijker om hun grenzen te herkennen en aan te geven wanneer hun emmertje vol is – wanneer het echt even genoeg is geweest. Kindermeditatie kan hier enorm bij helpen. Het biedt kinderen een moment op de dag waarop ze even niets hoeven. Een moment om met hun aandacht bij zichzelf te zijn, meegenomen te worden in een ontspannen fantasieverhaal, en hun gedachten de vrije loop te laten.

Als kinderen al jong leren stilstaan bij wat er in hun binnenwereld gebeurt en erop durven vertrouwen dat wat ze voelen oké is, staan ze krachtiger in het leven. In deze blog ontdek je hoe meditatie een vast onderdeel is geworden in de klas van juf Maartje, en hoe zij deze methode inzet op momenten dat er veel emotie speelt bij haar leerlingen.


Mediteren in de klas

Het is dinsdagmiddag, twee uur. De kinderen van groep 4 bij juf Maartje hebben net een paar pittige werkjes achter de rug. Nieuwe woorden zijn geleerd en hun hoofden zitten al vol met informatie. Gelukkig weten ze: aan het eind van de dag wacht hun vaste zen-moment. Juf Maartje sluit elke dag af met een kindermeditatie en de kinderen zitten al in de startblokken, klaar om even helemaal tot rust te komen.

Als alle kinderen hun armen en hoofd op de tafel hebben gelegd, dimt juf Maartje het licht—alsof er een filmavond begint. Ze start altijd op dezelfde manier: “Je gaat ontspannen zitten, doe je ogen maar dicht en adem rustig in en uit.” En daar gaan ze, samen op reis in hun eigen binnenwereld.

Vandaag staat het verhaal over zorgen centraal. Juf Maartje leest heel rustig voor, met lange pauzes tussendoor. Zo krijgen de kinderen de ruimte om het verhaal in hun eigen hoofd tot leven te laten komen—of iets heel anders te bedenken, want dat mag natuurlijk ook. Soms ziet een kind iets totaal anders dan Juf Maartje beschrijft, en dat is helemaal oké. “Alles wat in jouw hoofd gebeurt, is goed,” zegt ze altijd geruststellend.

Zo leren de kinderen dat in hun fantasie alles mogelijk is, en dat er geen goed of fout bestaat. Ze ontdekken niet alleen rust in hun lijf, maar ook vrijheid in hun gedachten.

Omgaan met verdriet

In de klas zijn de afgelopen tijd een paar verdrietige dingen gebeurd. De vader van Bram is overleden na een lange ziekte. Bram is al de hele week niet op school, en dat laat een grote leegte achter. De andere kinderen hebben allemaal een tekening voor hem gemaakt, en Lars kreeg de eer om deze bij Bram thuis langs te brengen. Het was best spannend om bij Bram aan te bellen, maar Lars vertelde dat Bram heel blij was met de tekeningen.

Ook is er niet zo lang geleden iets anders verdrietigs gebeurd: de ouders van Suus zijn gescheiden. Dat hakt er flink in, en Suus is daar erg verdrietig over. Haar vader woont nu in een andere stad, waardoor het gemis alleen maar groter wordt. Noor is ondertussen bang dat haar eigen ouders misschien ook gaan scheiden, en dat zorgt voor extra zorgen en onrust in de klas.

Het is een gevoelige tijd voor iedereen. Juist nu leren de kinderen elkaar steeds beter te steunen in moeilijke momenten. Wanneer er zulke emotionele thema’s spelen in de klas, neemt juf Maartje dit mee in haar meditatieverhalen. Zo krijgen gevoelens de ruimte en vinden de kinderen samen wat meer rust in een roerige tijd.

Zorgenmannetje

In de klas zijn de afgelopen tijd een paar verdrietige dingen gebeurd. De vader van Bram is overleden na een lange ziekte. Bram is al de hele week niet op school en dat laat een grote leegte achter. De andere kinderen hebben allemaal een tekening voor hem gemaakt. Lars kreeg de eer om de tekeningen bij Bram thuis te brengen. Het was best spannend om bij Bram aan te bellen, maar Lars vertelde trots dat Bram erg blij was met de tekeningen.

Ook is er nog niet zo lang geleden iets anders verdrietigs gebeurd: de ouders van Suus zijn gescheiden. Dat hakt er flink in, en Suus is daar erg verdrietig over. Haar vader woont nu in een andere stad en dat maakt het gemis alleen maar groter. Noor maakt zich ondertussen zorgen dat haar eigen ouders misschien ook gaan scheiden. Het zorgt voor extra spanning en vragen in de klas.

Het is een gevoelige tijd voor iedereen, maar juist nu leren de kinderen elkaar steeds beter steunen. Ze ontdekken dat je er voor elkaar kunt zijn als het moeilijk is. Wanneer er emotionele thema’s spelen in de klas, neemt juf Maartje deze mee in haar meditatieverhalen. Zo krijgen gevoelens ruimte, en vinden de kinderen samen wat meer rust in roerige tijden.

In je kracht staan

Neem bijvoorbeeld Sarah. Ze is zeven jaar en van nature een beetje verlegen. Sarah kijkt graag de kat uit de boom en hoopt dat andere kinderen haar vragen om mee te spelen. Als dat niet gebeurt, denkt ze al snel dat ze niet aardig gevonden wordt. Zo staat ze soms lange tijd alleen op het plein tijdens het buitenspelen. Eenmaal thuis komen de tranen en vertelt ze haar moeder dat ze weer niet mee mocht doen.

’s Avonds, als Sarah in bed ligt, leest haar moeder een meditatieverhaal voor over ‘iedereen hoort erbij’. Sarah voelt meteen herkenning. Ze begrijpt nu hoe spannend het kan zijn om te vragen of je mee mag doen, en hoe groot de angst voor een ‘nee’ soms kan voelen. In het verhaal leert ze dat de gedachten in haar hoofd vaak groter lijken dan de werkelijkheid. Je denkt dat je niet mee mag doen, maar weet dat eigenlijk helemaal niet zeker.

De meditatie helpt Sarah om meer in haar kracht te komen, in zichzelf te geloven en rustig te blijven ademen. Haar moeder herkent veel van zichzelf in haar dochter en is dankbaar dat kinderen tegenwoordig leren hun gevoelens te verkennen—iets wat zij als kind zelf nooit heeft geleerd.

De volgende ochtend, als Sarah zich klaarmaakt om naar school te gaan, doet ze nog even de ‘krachtig staan’-oefening: met twee voeten stevig op de grond ademt ze rustig in en uit, terwijl ze zachtjes tegen zichzelf zegt: “Ik kan het!”
Zo, de dag kan beginnen.


De boodschap van de vogel

Als je heel stil bent, hoor je in de verte je naam. Luister maar… Daar, daar zie je ineens een prachtige paarsroze vogel tevoorschijn komen. Ze klappert met haar vleugels en ziet er adembenemend mooi uit. Haar veren zijn zo zacht als fluweel en haar ogen zijn de liefste die je ooit hebt gezien. De vogel strijkt zachtjes naast je neer. Ze heeft een boodschap voor je.
Luister maar… Een fragment uit het prachtige boek van Marieke Martens.  

Klik hier om het boek de boodschap van de vogel te bestellen!

Gratis kindermeditatie e-book

Het e-book kindermeditaties die kinderen uitnodigen om eenvoudige beelden uit hun dagelijks leven te verkennen en in contact te komen met positieve en zuivere gevoelens in henzelf. De thema’s bieden een waardevolle basis voor het bevorderen van bewustwording en helpen kinderen hun innerlijke wereld te ontdekken. Elke meditatie is een magisch avontuur dat kinderen meeneemt naar een plek in henzelf waar ze tot rust kunnen komen en antwoorden op hun vragen kunnen vinden. Of klik hier om alle 52 kindermeditaties te bestellen.

 

Kindermeditatie cursus

In de kindermeditatiecursus duik je in de wereld van kindermeditatie en mindfulness. Je leert hoe je kinderen begeleidt om met aandacht en concentratie aan de slag te gaan, terwijl je ze helpt op een bewuste manier om te gaan met hun gevoelens.

Of je nu een rustmoment wilt creëren tijdens het coachen, je kinderyogales wilt verrijken, of gewoon wat meer zenmomentjes in de klas wilt brengen—deze training biedt je alle tools die je nodig hebt.

Je krijgt volop inspiratie om een complete themales rondom meditatie samen te stellen, met lesonderdelen als gronden, ademen, bewegen en ontspannen. Je ontdekt waar mediteren allemaal goed voor is. En het mooiste? Mediteren is ook nog eens superleuk om te doen!

Klik hier om je aan te melden voor de kindermeditatie cursus en maak gebruik van de geheime code: mediteren voor 50% korting



Enthousiast over de blog? Deel je deze blog op je Facebook page. Of plaats een foto op Instagram met #kinderyogaclub of laat hieronder je reactie achter.

De redactie van de artikelen en blogs op kinderyoga.com bestaat uit een groep van enthousiaste kinderyoga docenten. Samen schrijven ze artikelen voor de kinderyoga encyclopedie en interessante blogs.
Reactie plaatsen

De nieuwste blog en inspiratie ontvangen?

50%
Je bent er bijna!
Waar mogen we het naartoe sturen?
Ja, dat wil ik
Your information is safe with us