Conditie is het vermogen om lichamelijke prestaties te leveren. In de ‘Dikke Van Dale’ staan achter het woord conditie vier betekenissen. Alle vier zijn ze in meerdere of mindere mate van toepassing tijdens de kinderyogales. Betekenis 1 spreekt van voorwaarde. In betekenis 2 gaat het over de toestand waarin iemand of iets verkeert. Bij betekenis 3 gaat het over wat iemand presteren kan met name op het gebied van sport, oftewel de lichamelijke conditie en betekenis 4 koppelt conditie aan vorm.
Wat betekent dit dan voor de yogales die je geeft? En wat betekent dit voor de kinderen die je yogales bezoeken? Moeten de kinderen eerst langs een ‘conditiemeetlat’ gelegd worden voor ze mee kunnen of mogen doen aan jouw lessen? Nee natuurlijk niet. Maar stuk voor stuk geven deze betekenissen wel aan dat ze van belang zijn.
Hier wil ik het hebben over conditie in de betekenis van lichamelijkeconditie en vorm.
De lichamelijke conditie is bij uitstek tijdens de kinderyogales te vergroten. De oefeningen tijdens het opwarmen zijn geschikt om de conditie van de spieren voor te bereiden op de rest van de les, waaronder de houdingen.
De houdingen vergroten de flexibiliteit en het evenwicht.
Het ademspel maakt bewust van de adem en wat die doet tijdens de oefeningen en de rustperiode erna. Kinderen zullen ervaren dat de adem krachtiger wordt naarmate hun algehele conditie verbetert.
Naast al deze lichamelijke voordelen van yoga op de conditie van kinderen is er ook nog een mentale conditie. Kinderen leren hun grenzen verleggen, omgaan met frustratie en niet onbelangrijk door het zingen van mantra’s en daar de bewegingen bij te maken, vergroten ze hun concentratie en focus.
En het allermooiste van de yogales is dat het allemaal niet langs de prestatiemeetlat wordt gehouden. Ieder kind kan op eigen wijze en eigen kunnen zijn of haar conditie vergroten.
Een leuke uit mijn yogales: “Oh daar doe ik niet aan mee hoor. Dan word ik veel te moe!” Een paar weken later is dit kind het meest enthousiast bij dezelfde yogaspelletjes J