arrow_drop_up arrow_drop_down

Yogabal

Een yogabal is gemaakt van zacht elastiek en is gevuld met lucht. De bal heeft een doorsnede tussen de 35-85 centimeter. Door de klepsteel te verwijderen kun je de luchtdruk veranderen van de bal door er lucht in te blazen of de bal leeg te laten lopen.

Een stukje geschiedenis…
De eerste yogabal werd in 1963 gemaakt door de Italiaanse plastic fabrikant Aquilino Cosani. In eerste instantie werden de ballen voornamelijk ingezet door fysiotherapeuten bij pasgeboren baby’s en peuters. Later werden deze ook voor volwassenen gebruikt voor revalidatie oefeningen, fitness oefeningen, yoga, pilates en therapeutische oefeningen. De ballen zijn ook zeer geliefd in de zwangerschapsyoga.

Wat zijn de voordelen van het gebruik van een yogabal?
  1. De yogabal stimuleert kracht.
  2. De yogabal bevordert flexibiliteit.
  3. De yogabal verbetert je balans.
  4. Door te werken met de yogabal train je je rompstabiliteit. Doordat je werkt op een onstabiel oppervlak, wordt er een beroep gedaan op de houdingsspieren in je lichaam.
  5. Met de bal kun je verschillende spiergroepen trainen. Je traint o.a. je buik, benen, bovenlichaam en je rug.
  6. Kinderen vinden het heel leuk om met de bal te werken, de yogabal vergroot het plezier!
Wat kun je met de yogabal doen in een kinderyogales?
Een yogabal kan houdingen makkelijker of moeilijker maken. Daardoor kun je meer differentiatie en afwisseling in de kinderyogales verweven. Kinderen zijn dol op het werken met materiaal in de yogales! De ballen trekken hun aandacht.
Wat zijn voorbeelden van yogahoudingen in een baby-yogales met de yogabal?
  • Kruiwagen
  • Voetbal
  • Rollebol



Wat zijn voorbeelden van yogahoudingen in een kinderyogales met de yogabal?
  1. Vis – Plaats de yogabal onder de rug. Kom liggen op de bal. Strek de armen en benen uit.
  2. Gestrekte kindhouding – Plaats de armen op de bal. Draai je hoofd opzij. Sluit je ogen. Wissel het hoofd van kant.
  3. Eindontspanning – Kom liggen op de yogamat op je rug. Plaats de bal onder je onderbenen. Sluit je ogen. Leg je handen op je buik. Voel de adembeweging onder je handen.