arrow_drop_up arrow_drop_down

Ademspelletjes

Ademspelletjes zijn oefeningen die een kind leert om spelenderwijs zijn eigen ademhaling te onderzoeken. Ze ervaren wat gedachten, beweging, aanraking en zintuiglijke prikkels doen met het ritme van de adem, zonder die te sturen of te veranderen. 

Ademahalen is natuurlijk proces. Een pasgeboren baby wil direct na de geboorte instinctief ademhalen. Jonge kinderen denken ook nog niet na bij het ademhalen. Tot een jaar of 7 ademen kinderen van nature door de buik. Een buikademhaling is een teken van ontspanning. 

Wanneer kinderen ouder worden, ontstaan er steeds meer spanningen en angsten. Kinderen gaan onbewust steeds hoger ademhalen en kunnen dan een borstademhaling ontwikkelen.

Het is daarom heel goed om kinderen van jongs af aan bewust te maken van hun ademhaling, door middel van ademspelletjes voor kinderen. 

Kinderen kunnen zo leren hun adem bewust in te zetten om zichzelf te kalmeren en te ontspannen. Spanningen en angstgevoelens verminderen, kinderen worden zelfbewuster en minder vatbaar voor verkoudheden.

Ademspel tijdens de kinderyoga

Tijdens een kinderyogales wordt ademspel ingezet om kinderen bewust te maken van hun ademhaling. Een ademspel kan heel speels zijn, zoals bellenblazen; groot en klein, snel en langzaam. Ook balletjes of watjes weg blazen door een rietje (liefst van duurzaam materiaal zoals RVS of bamboe) vinden jonge kinderen erg leuk. 

Voor oudere kinderen kan het prettig zijn om gebruik te maken van hun voorstellingsvermogen. Probeer voor je te zien hoe je al je gedachtes in een ballon blaast, door vijf maal diep uit te ademen. Leg een knoopje in de ballon en laat hem, met al je gedachtes, weg vliegen. Je kunt ze ook laten uitademenals de wind, een orkaan, storm of briesje.

Tip: ademspelkaarten van Helen Purperhart.


kinderyoga