Motorische ontwikkeling

De motorische ontwikkeling heeft betrekking op het  bewegen en heeft te maken met de coördinatie, houding, balans en spierspanning. De motorische ontwikkeling is in te delen in grove en fijne motoriek. De grove motoriek gaat over grote bewegingen zoals zwaaien, lopen, klimmen en klauteren en fijne motoriek gaat over kleine bewegingen, zoals het pakken van speelgoed en tekenen. Het is belangrijk om kinderen in hun motorische ontwikkeling te (blijven) ondersteunen door middel van spel, bewegingsactiviteiten en bewegingsruimte.

4-6 jaar: Kleuters hebben al aardig wat controle over hun bewegingen, met name de grof-motorische. Het evenwichtsgevoel ontwikkelt zich sterk in deze fase, evenals de oog-handcoördinatie (fijne motoriek). Houd tijdens het lesgeven aan kleuter er rekening mee dat ze graag bewegen, maar snel moe zijn omdat ze nog niet over voldoende spierkracht beschikken. Richt je qua bewegingsactiviteiten vooral op de lopen, balanceren en klauteren.

7-9 jaar: Het lichaam van kinderen in deze leeftijdsfase wordt gespierder en het evenwicht, de coördinatie en motoriek wordt beter. Ze willen veel bewegen, oefenen, en vaardigheden leren. De fijne motoriek is nu goed ontwikkeld. Stil zitten is op deze leeftijd erg moeilijk. Kinderen willen graag bewegen. Speel daarop in door het organiseren van verschillende bewegingsactiviteiten waarbij je samenwerkt en duidelijke grenzen stelt.

10-12 jaar: Lichamelijk gezien zijn alle lichaamsverhoudingen ontwikkelt, het coördinatievermogen goed en het uithoudingsvermogen groter. Ze kunnen langer motorische activiteiten volhouden omdat ze sterker zijn. Ze kunnen ook langer stilzitten.

Motorische ontwikkeling stimuleren tijdens de kinderyoga

Tijdens de kleuteryoga kunnen kleuters oefenen met het balanceren; de boom, danser en ooievaar zijn goede houdingen om mee te oefenen. In het begin kunnen ze de muur of elkaars hand vasthouden als hulpmiddel. De fijne motoriek kan goed geoefend worden met het tekenen en kleuren van mandala’s. Oudere kinderen kunnen wat meer uitgedaagd worden in de les door ze wat langer stil te laten zitten tijdens een meditatie en groepsspelletjes aan te bieden in de les.