Stralen als een ster
Alle kinderen zijn sterren is voor veel leerkrachten een achterliggend principe om naar kinderen te kijken. Alleen zie je de sterren niet altijd, maar het is goed om te beseffen dat ze er zeker wel zijn. Ook al staan sommige sterren verder weg, zijn ze de ene dag minder goed zichtbaar dan andere dagen, en stralen sommige sterren graag bij elkaar in een groepje, versterken sommige sterren elkaar. Dat is goed om in je achterhoofd te houden en te accepteren. Het kan ook helpen als jij een ster beschijnt, dat je hem dan beter gaat zien. Dus hoe helder is jouw eigen ster, jouw eigen licht? In deze blog laat Paul Vrenken zijn eigen licht op dit fenomeen schijnen. Je kunt zelf de vertaalslag maken naar kinderen.
Waar ben je zelf een ster in?
Het yoga pad is een reis naar jezelf, door jezelf en met jezelf. Een belangrijke vraag die je tijdens de ontspanning aan jezelf kunt stellen is “Wie ben ik?”. In de voorbereiding van je les kan het helpen om je af te vragen waar je zelf een ster in bent, of waar je heel veel vanaf weet, of wat je extra leuk vindt. Ga even zitten adem een paar keer diep in en uit en schrijf NU die 1 tot 5 dingen op waar jij van gaat stralen. Voor mij kwamen er deze uit naar voren: Indianen, Tai Chi, Voetbal, (Voor)lezen en Yoga.
Indianen
Als kind had ik al veel met indianen. Ik keek indianen films en las indianenboeken. Ik werd geraakt door hun denkbeelden, hun waardigheid, hun liefde voor de natuur en respect voor de aarde. Een diep respect dat zelfs zo diep gaat dat ze de aarde hun moeder noemen: Moeder aarde, Gaia, en haar zien als een levend wezen. Ga je dan indiaantje spelen met kinderen? Nou nee, dat nou ook weer niet, maar je kunt wel een les inrichten rondom het thema. Met een denkbeeldig kampvuur, met lucht-signalen, met een vuurdans, met luisteren naar natuurgeluiden enz. Je kunt een sjamanendrum, ratel of fluit meenemen of een meditatief moment met indianenmuziekje op de achtergrond. Bijvoorbeeld kun je een oefening doen met muziek van Oliver Shanti en de kinderen vragen om te luisteren welke dieren en instrumenten ze herkennen. Het helpt als je de CD hebt of van tevoren op hebt gezocht welke dat zijn! Je kunt ook yoga houdingen nemen of zelf verzinnen die te maken hebben met een paar kernwoorden die je hebt als je denkt aan jouw thema. Bijvoorbeeld: de adelaar (eagle pose), de tent (down dog), krijger of pijl en boog:
Wat ook leuk kan zijn is om de kinderen vragen of ze zelf iets zouden kunnen verzinnen rondom dat thema. Bijvoorbeeld een praatstok. Of leg een medicijnwiel met voorwerpen die ze zelf hebben meegebracht. In het algemeen dus… betrek de kinderen in het thema, en heb het zelf (creatief) voorbereid.
Tai Chi
Ik heb zelf zeker 5 jaar wekelijks tai chi beoefend. Het gaf me een wekelijks rustpunt en iedere keer weer een les in het “opnieuw beginnen”, de aandacht naar binnen brengen en contact maken met je innerlijke kracht en met een grotere kracht. Over de vergelijking tussen Tai Chi en yoga vond ik het volgende:
Tai chi zou je kunnen omschrijven als ‘de adequate beweging’. Yoga betekent letterlijk ‘alles is een’ en wordt ook wel omschrijven als het temmen van het wilde paard; het ego.
Tai chi verwijst naar een Chinese filosofie. Tai chi meesters hebben de principes van tai chi geleerd om te kunnen overleven op het slagveld. Daarvoor moet je ontspannen zijn, ondanks dat het er hectisch aan toe gaat. Het toepassingsgebied is veel groter, zoals focus verbeteren, gezondheid en ontspanning. Door het gezondheidsaspect is tai chi in het westen populair geworden. Het gaat om het vrij kunnen stromen van de innerlijk chi (levensenergie). En dat wordt bereikt door lichamelijke, geestelijke energetische en sociale harmonisering van de yin en yang wetmatigheden. Alle bewegingen worden bij tai chi in een toestand van diepe ontspanning uitgevoerd. Kenmerkend zijn de langzame, gelijkmatige en vloeiende bewegingen.
Tai chi oefeningen zijn uitermate geschikt om de energie en focus bij kinderen terug te brengen, waardoor de les beter verloopt en je meer mogelijkheden hebt om de les positief te beïnvloeden, afhankelijk van de situatie. Tai chi is veelomvattend maar de beginselen zijn erg eenvoudig en ook vergelijkbaar met de yoga beginselen. Wij beoefenden bijvoorbeeld bij iedere tai chi les een half uur lang de houding van het juiste staan…waarbij aandachtspunten als: voeten recht onder de heupen, knieën licht gebogen, borst vooruit en kruintje richting plafond belangrijk zijn. Tai chi oefeningen kunnen wel een ander effect hebben, het trekt echt de aandacht. Zeker als je in een klas kinderyoga les geeft, waar dus niet alle kinderen bewust hebben gekozen voor kinderyoga, kan het erg goed werken om de focus en concentratie te houden. In het kinderyogabordspel Mila’s rare houdingen zitten een aantal tai chi achtige oefeningen die je goed met kinderen kunt doen.
Voetbal
Ja, ik was een voetbalgekkie. Altijd geweest. Maar ergens voelde ik een leegte. Nadat ik twee jaar in Centraal en Zuid Amerika was geweest, er met kinderen had gewerkt en Spaans had geleerd werd het minder. Toen ik op mijn 30e yoga ging doen, zag ik in een droom ineens de relatie tussen yoga en voetbal. Zeker als je in een klas yoga les gaat geven, werkt het erg goed als je de relatie kunt leggen tussen yoga en iets wat ze al kennen. Zelfs de stoerste jongetjes krijg je mee als je vertelt dat Liverpool of Bayern Munchen ook aan yoga doen. Bijvoorbeeld door op één been te gaan staan, zoals in de boom en dan te doen alsof je een bal uit de lucht schiet. Maar dat is mijn ding, je kunt ook de relatie naar hockey, tennis of een andere sport leggen en dan in de les oefeningen doen waarbij je de kinderen laat raden met welke sport actie het raakvlakken heeft. Bijvoorbeeld de omhaal, sliding, keepersredding of borstaanname kun je in een les meenemen als je de relatie naar voetbal legt.
(Voor)lezen
In mijn gevoeligheid was het vroeger heel veilig om me af te sluiten en te verblijven in mijn eigen (fantasie)wereld of die van een (indianen)boek. Heerlijk, en nog steeds doe ik het. In de steeds meer virtuele wereld waarin we leven, heb ik gemerkt dat het enorm prettig is om kinderen mee te nemen in een boek. Het is een oude traditie dat er bij de oude stammen verhalenvertellers waren. Of dat nu de Boeddhisten, aboriginals of indianen waren. Dat is echt een menselijke traditie. Zo heb ik ook de teksten van de dierenorakelkaarten voorgelezen. Ze vertellen iets over de kwaliteiten van de dieren in het kinderyogabordspel. Als je iets zelf heerlijk vind om te doen… dan neem je de kinderen dus ook makkelijker mee!
Yoga
Natuurlijk moet je ook van yoga houden om het goed te kunnen overdragen. De energie, het gevoel dat je zelf bereikt in een yoga les, in je eigen practice kun je over brengen als je zelf yoga leuk vindt en beoefent. Of dat nu kundalini, yin of ashtanga yoga is, dat maakt niet uit. Wel is het zo dat de yoga vorm waar je zelf de voorkeur aan geeft gemakkelijker is om over te dragen. Je neemt de kinderen dan makkelijker mee. Probeer daar ook een speelse vorm van te maken, geluiden aan toe te voegen, en doe het in afstemming met de klas. En je weet, als kinderen iets zien, dan gaan ze het ook nadoen.
Kinderyoga bordspel – Mila’s rare houdingen
Win dit spel!
Vul hier je gegevens in en laat in de kinderyoga club weten waarom jij dit spel graag wilt winnen. Op 28 februari laat Paul je weten of je tot de gelukkige winnaar van het spel behoort. Kun je niet wachten op de uitslag? Bestel dan het spel in de kinderyoga shop.