arrow_drop_up arrow_drop_down
18 augustus 2020 

Helpt yoga bij kinderen met buikpijn?

Het effect van yoga bij kinderen met langdurige buikpijn!

Kinderen met langdurige of onbegrepen buikpijn hebben vaak al jaren wekelijks tot dagelijks buikpijn. De pijn kan van grote invloed zijn op het dagelijks functioneren. Sommige kinderen hebben er zoveel last van dat ze niet naar school kunnen, terwijl er geen lichamelijke oorzaak gevonden kan worden. De buikpijn is van grote invloed op het dagelijks functioneren en kan regelmatig schoolverzuim veroorzaken bij kinderen.

Klachten waar kinderen met langdurige buikpijn last van hebben:

  • Milde tot ernstige pijn die scherp, zeurend of krampend is;
  • Pijn die zich bevindt rond de navel of die in de gehele buik voorkomt;
  • Pijn die van een aantal minuten tot dagen kan duren;
  • Misselijkheid, overgeven en/of bleekheid;
  • Diarree of verstopping;
  • Een opgeblazen gevoel;
  • Winderigheid;
  • Vermoeidheid.

Onderzoek naar het effect van yoga

Helen Purperhart werkte een aantal jaren geleden mee met kinderarts Judith Kocken aan een onderzoek naar het effect van yoga op buikpijn zonder lichamelijke oorzaak bij kinderen. Tijdens het onderzoek werd huisartsen verzocht om kinderen tussen de 8 en 18 jaar die langer dan twee maanden buikpijnklachten hadden zonder aanwijsbare lichamelijke oorzaak, naar het speciale buikpijnspreekuur van Judith Kocken door te verwijzen. Wanneer een kinderarts of een huisarts een patiënt heeft met chronische buikpijn, is het belangrijk dat de meest voorkomende ziektebeelden eerst worden uitgesloten. Dat betekent dat aanvullend onderzoek wordt verricht naar aandoeningen als glutenallergie en parasitaire darminfecties.  Uit het gepubliceerde onderzoek blijkt, dat zowel de ernst van de pijn als het aantal keren dat een kind pijn had, minder werd door de yogalessen. Yoga verbetert de ademhaling en heeft daarmee invloed op het totale lichamelijke functioneren. Ook vermindert stress en daarmee de pijnbeleving door het doen van de oefeningen.

Kinderbuik&co

Judith Kocken is initiatiefnemer van Kinderbuik&co.  Tijdens haar specialisatie studie darm- en leverkinderarts, merkte ze al dat er iets miste in de huidige gezondheidszorg. De aandacht gaat meestal voornamelijk uit naar de lichamelijke klachten en naar het zoeken van een oplossing daarvoor. Belangrijk natuurlijk, maar bij Kinderbuik&co, wilde ze naast de medische behandeling gaan kijken naar emoties, naar het denken en voelen. Judith gelooft dat een heel kind aandacht nodig heeft. In haar kliniek werken ze daarom ook vanuit een holistische visie.

Het is haar diepste wens een bijdrage te leveren aan het verbeteren van gezondheid en geluk van kinderen en volwassenen met langdurige klachten. De hele mens met de klachten staat centraal in de behandeling en niet alleen de klacht of het symptoom. Aandacht voor de oorzaak onder de klachten geeft werkelijke heling en eigen regie over je gezondheid en geluk. Kinderbuik&co is DE medische specialist voor kinderen en volwassenen met langdurige of onbegrepen klachten. In essentie is ieder mens zijn kinderbuik. Naast reguliere medische behandeling worden wetenschappelijk bewezen behandelingen toegepast. Hierbij is aandacht voor leefstijl, voeding, ademhaling, Body & Mind behandeling, stress vermindering, bewegen, slapen, sociale interactie en psychosociale begeleiding, zodat lichaam, geest, denken, emoties en voelen aandacht krijgen.

Yoga voor de kinderbuik

Helen Purperhart heeft een vorm van kinderyoga ontwikkeld, speciaal voor kinderen met langdurige buikpijn. Voor deze yogavorm zijn een aantal fysieke houdingen uit de yoga geselecteerd. Kinderen met langdurige buikpijn leren de kunst van het ontspannen en loslaten. Ze ontdekken en ervaren wat het effect is in hun lichaam van het naar voren en naar achteren buigen. De adem is een belangrijk onderdeel binnen de yoga voor de kinderbuik omdat spanning, stress en de adem nauw samen hangen. Bij buikpijn houdt een kind vaak onbewust spanning vast door te verkrampen. Dit gaat gecombineerd met het inhouden van de adem. Het inhouden van de adem kan extra spanning geven en de buikpijn erger maken. Bij yoga voor de kinderbuik leert het kind hoe het met behulp van de uitademing spanning los kan laten in een houding. Ook (zelf)massage is helpend bij het leren ontspannen. Tijdens de yogalessen voor de kinderbuik wordt ook gewerkt aan het vergroten van het lichaamsbewustzijn door psycho-educatie: kinderen krijgen informatie over de werking van hun lichaam en hoe ze goed voor zichzelf kunnen zorgen. Door yoga wordt flexibeler, krachtiger en  weerbaarder. Al die dingen zijn wetenschappelijk bewezen effecten van yoga wat bijdraagt aan het algemene welbevinden van het kind.

 

5. Gouden tips om de buik te verzachten ontvangen? Vul je gegevens in en check je mailbox!

Een gezond eet- en leefpatroon

Een volle agenda, een druk schooljaar, slecht slapen of een ongezond eetpatroon? Allemaal stressfactoren van deze tijd bij waardoor je lichaam gemakkelijk uit balans kan raken. Je afweersysteem werkt dan minder goed, waardoor kinderen lichamelijke, emotionele en/of mentale klachten ervaren. Bij problemen aan de darmen is het belangrijk dat je zelf ook bewust meewerkt aan een gezond eet- en leefpatroon om de klachten te verminderen:

  • Als je dorst hebt, drink je en als je honger hebt eet je;
  • Elk hapje goed kauwen omdat de enzymen in het speeksel aanzetten tot spijsvertering;
  • Eet op vaste tijden en niet voor het slapengaan;
  • Gebruik de warme maaltijd tussen de middag;
  • Geen tv kijken, krant lezen en dergelijke tijdens het eten;
  • Geen koude dranken tijdens een warme maaltijd gebruiken;
  • Melk combineert niet goed met fruit, vis of vlees;
  • Eet verse waren en geen ‘kliekjes’ of geconserveerde voeding;
  • Te veel eten bevordert de productie van toxines in het spijsverteringskanaal;
  • Neem tijd voor een korte stilte voor het eten;
  • Voer geen heftige gesprekken tijdens het eten.;
  • Eet het liefst in stilte en geconcentreerd.

Buikpijn dagboek

Je kunt ook samen met je kind ontdekken wat hem bezighoudt. Zijn er spanningen of problemen, thuis of op school, die bij je kind buikklachten oproepen? Vaak geeft het al zoveel opluchting om hierover te praten dat de klachten vanzelf overgaan. Soms blijven de klachten terugkomen. Dit kan worden bijhouden met een buikpijn dagboek over wat er thuis en op school is gebeurd. Hierin schrijf je samen met het kind op wat er gebeurt en wanneer er buikpijn is. Er wordt genoteerd wat het kind gegeten en gedronken heeft, of het medicijnen heeft gebruikt en of er spanningen waren. Ook wanneer de pijn erg was en wanneer minder. En of er ook dingen zijn waar de buikpijn van weggaat of minder wordt. Elke dag wordt op een vast tijdstip in het dagboek geschreven, bijvoorbeeld ’s avonds voor het naar bed gaan. Bij een kind met langdurige buikpijn is het ook belangrijk af en toe in de gaten te houden of de darm gewoon wel goed werkt: in het dagboekje kan de ouder ook schrijven of het kind regelmatig naar het toilet gaat, of de ontlasting (poep) niet te hard is, of het gezond eet en regelmatig aan lichaamsbeweging doet (naar school fietsen/sporten). Ook die factoren kunnen de buikpijn beïnvloeden. Een goede manier om pijn te meten is aan het kind vragen hoeveel pijn het heeft. Je kunt dit doen door te vragen of het kind een cijfer geeft aan de buikpijn of een smiley tekent die in één oogopslag laat zien hoe de buikpijn is (geweest).

 

Meer inspiratie? Lees het boek  kinderbuik!

Dr. Judith Kocken, beschrijft in haar boek Kinderbuik haar visie op ziekte en gezondheid vanuit een holistische benadering: lichaam, geest en ziel zijn een. Kinderbuik is een boek over de gezondheid van kinderen met lekkere recepten en eenvoudige yoga- en meditatieoefeningen. Klik hier om het boek te bestellen.

Enthousiast over de blog? Deel je deze blog op je Facebook page. Of plaats een foto op Instagram met #kinderyogaclub of laat hieronder je reactie achter.

Over de schrijver
Helen Purperhart is graag op een vernieuwende manier bezig met het vak vanuit een praktische en speelse insteek. Ze schrijft er boeken over en maak spelkaarten die thuis, op school en in een yogapraktijk gebruikt kunnen worden. Vanuit haar eigen kijk op het leven en de ervaringen die ze heeft opgedaan, heeft ze haar eigen methode ontwikkeld die de basis vormt van de opleidingen die zij verzorgt aan de Kinderyoga Academie. Als leraar stimuleert ze mensen om hun kracht meer ruimte te geven, zodat ze zichzelf durven te zijn en weer gaan geloven in hun wensen. Helen vindt het leuk om grote en kleine mensen te inspireren om hun eigen wijze levenspad te bewandelen om een gelukkig mens te worden. Een woord dat goed bij haar past is: UBUNTU (eenheid). Als je Ubuntu voelt, dan ben je in staat om jezelf in anderen te zien en je niet bedreigd te voelen door wat anderen kunnen omdat je weet dat je verbonden bent met alles en iedereen.
Reactie plaatsen

Gratis kinderyoga kleurplaten?

Ontvang 5 gratis dierenyoga kleurplaten in je mailbox en word direct lid van de Kinderyoga Club. Kleur de grappige, lenige en sterke dieren in! 

50%
Je bent er bijna!
Waar mogen we het naartoe sturen?
JA, DAT WIL IK!