Yogabankje

Een yogabankje, of feetupbankje, is een hulpmiddel om de hoofdstand (op de schouders) te doen. Daarnaast kun je hem inzetten voor stoelyoga, yogaflows, als ondersteuning in staande houdingen, vooroverbuigingen, achteroverbuigingen, de eindontspanning, armbalans oefeningen en bij meditatie. Het feet-up bankje is erg leuk om in een tieneryogales in te zetten. Moeilijke oefeningen kunnen op deze manier vereenvoudigd worden aangeboden.



Hoe doe je de hoofdstand in een feet-up bankje?
  1. Voordat je met je hoofd in het bankje gaat, is het fijn om eerst zachtjes cirkels te draaien met je hoofd, rechtsom en linksom. Zo kan je nek rekken en ontspannen.
  2. Als je het spannend vindt kun je een yogadocent of medeleerling vragen naast je te staan en je te helpen in de houding.
  3. Plaats je hoofd in het feet-up bankje en pak de voorkant van het feet-up bankje met beide handen vast.
  4. Loop nu je voeten zo ver mogelijk richting het feet-up bankje. Haal rustig adem.
  5. Breng je heupen omhoog en breng je benen richting je borstkas. Vind je evenwicht.
  6. Breng nu rustig je voeten omhoog en geniet van de wereld op zijn kop! Blijf goed doorademen en span je buikspieren licht aan. Wanneer je de houding nog spannend vindt kun je deze ook tegen de muur doen of vragen aan degene die je helpt om je benen vast te houden.
  7. Blijf zo lang in de houding als deze voor jou prettig voelt. Luister naar je eigen lichaam. Adem uit en buig rustig je benen. Laat ze naar de vloer komen. Til rustig je hoofd uit het bankje.
  8. Ontspan in de kindhouding en voel na. Hoe was het om de wereld op zijn kop te ervaren? Neem de tijd om rustig uit de houding te komen, zodat je niet duizelig wordt.
Wat zijn de voordelen van een feet-up bankje?
  1. Met het feet-up bankje ontwikkel je stevigheid en kracht in je lichaam. Je ontwikkelt spieren die nodig zijn om uiteindelijk zelf de hoofdstand te kunnen doen.
  2. Het feet-up bankje helpt je om balans te houden.
  3. Door regelmatig te werken met het feet-up bankje, ontwikkel je flexibiliteit in je lichaam.
  4. Het feet-up bankje zorgt ervoor dat je niet kunt omvallen of uit kunt glijden in een omgekeerde houding.
  5. Door de omgekeerde houding in het feet-up bankje te doen vermijd je druk op de nek en je ruggengraat.
  6. Het feet-up bankje beschermt je nek en hoofd.
  7. Voor kinderen die omgekeerde houdingen eng vinden, is de feet-up trainer een fijne tussenweg om dit stap voor stap te oefenen.
  8. Omgekeerde houdingen zijn goed voor je hart- en vaatstelsel en voor je spijsvertering. Ze hebben een verkwikkend effect op je lijf. Er stroomt zuurstofrijk bloed naar je hoofd. Daardoor krijg je meer energie en werken deze houdingen ook ontspannend. Door het feet-up bankje komt er minder druk op je wervelkolom.
  9. Het feet-up bankje helpt om je bekken te kantelen in de houding.
  10. Het feet-up bankje biedt je focus.
Let op
Voor mensen met een te hoge of te lage bloeddruk wordt het feet-up bankje afgeraden.


arrow_drop_up arrow_drop_down