Yoga nidra

Yoga Nidra is yogavariant waarin je leert om je heel diep te ontspannen. Een Indiase yogaleraar, Swami Satyananda Saraswati, heeft Yoga Nidra zoals we dat nu beoefenen bedacht rond 1950. Letterlijk betekent Yoga Nidra ‘yogaslaap’. Dat is een toepasselijke naam omdat je je lichaam stil en ontspannen laat liggen, zoals je slaapt. Je kan zelfs een deken over je lichaam heen leggen! 

Je ligt tijdens Yoga Nidra op je yogamat in savasana, de eindhouding van bijna elke yogales. Dat betekent dat je op je rug ligt, met je handen naast je lichaam en een beetje van je lichaam af. Je benen en voeten liggen een beetje wijd en je voeten vallen naar buiten. Zo kan je lichaam goed ontspannen. Maar je geest blijft wakker. 

Net  zoals ook in een ‘gewone’ yogales, is er iemand die jou begeleidt.  Je gaat liggen, doet je ogen dicht en volgt met je aandacht de stem van de leraar of lerares. Zo raak je ergens tussen wakker zijn en slapen in, dat gebeurt ’s nachts ook. Het lijkt dus veel op slaap. Hierdoor verwerk je ook ervaringen en herinneringen, zoals wat je vandaag hebt gedaan en hebt meegemaakt. Ook vermindert de spanning in je spieren, en daalt je bloeddruk en hartslag. Dit is heel ontspannend voor lichaam en geest. Men zegt dat een uur Yoga Nidra gelijk staan aan vier uur slapen!

Sommige mensen vallen tijdens Yoga Nidra ook echt in slaap, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Je kunt beter de stem volgen die vertelt wat je mag doen, dan ontspan je het beste. 

Yoga Nidra heeft een vaste volgorde, dat betekent dat Yoga Nidra gebeurt volgens een aantal stappen. Zoals;  je zintuigen tot rust brengen, je aandacht door het lichaam bewegen, je in- en uitademing volgen, korte visualisaties. Elke keer dat je Yoga Nidra doet, volg je dezelfde stappen. 

Kinderyoga en Yoga Nidra

Yoga Nidra kan een onderdeel zijn van kinderyoga. De yogaslaap is namelijk ook heel goed voor kinderen. Bij kinderyoga leer je niet alleen yogahoudingen, maar je leert ook hoe je je kunt ontspannen. Dat is ook heel belangrijk, om je lichaam, je gedachten en je geest rust te geven. Dat leer je op verschillende manieren, en één zo’n manier is Yoga Nidra.  Het kan dus zijn dat je tijdens een kinderyoga les Yoga Nidra doet. Meestal is dit aan het einde van de les, zodat je helemaal kunt ontspannen en daarna naar huis kunt. 

Tip: Yoga nidra voor kinderen en tieners boek van Femmy Brug. 

arrow_drop_up arrow_drop_down