NAH
NAH is een afkorting voor Niet aangeboren hersenletsel. Het gaat om afwijkingen of beschadigingen aan de hersenen die na de geboorte zijn ontstaan door bijvoorbeeld een trauma, zuurstofgebrek, een ongeluk, tumor, ziekte of herseninfarct. Mensen met NAH zijn sneller vermoeid en overprikkeld. Hier moet een kinderyogadocent in de les rekening mee houden door de les anders in te richten. Deel je opdrachten in in kleine deelstapjes en reduceer het aantal prikkels dat je aanbiedt in de les. Houd er rekening mee dat NAH vaak leidt tot verminderde mobiliteit, spieratrofie, hoofdpijn, slaapproblemen, verminderde flexibiliteit en moeite met balanshoudingen. (Rol)stoelyoga oefeningen kunnen erg fijn zijn voor kinderen bij wie het vermogen om te lopen of staan is beperkt door NAH.
Kineryoga en NAH
Yoga voor kinderen met NAH helpt hen stress te verminderen, helpt hen emoties te reguleren, verbetert balans en kracht, verhoogt het zelfvertrouwen en hun focus /concentratie. Kinderyoga brengt hen weer in contact met hun lijf. Zij worden zich enerzijds bewust van hun beperkingen maar anderzijds maken zij ook kennis met hun eigen kracht en leren zij beperkingen te accepteren en te doorvoelen. Stel dat iemand bijvoorbeeld deels verlamd is geraakt, dan kan yoga helpen wel naar de betreffende lichaamsdelen toe te ‘ademen’. Op die manier ontstaat er door kinderyoga weer een sterke verbinding tussen het lichaam en de geest. Door kinderyoga kan de kwaliteit van leven en het geloof in eigen kunnen toenemen. Geestelijke vermoeidheid en informatieverwerking kunnen positief worden beïnvloed door kinderyoga, evenals het geheugen.
Tips voor geschikte yogaoefeningen vind je in het boek ‘Klas in balans’ van Helen Purperhart of ‘Mindfullness en yoga in de klas’ van Femmy Brug.
Image by kjpargeter on Freepik