Bolster

Een bolster is een langwerpig, smal kussen gevuld met katoen, dons of vezels. In de yogalessen kan een bolster worden gebruikt ter ondersteuning in de yogahoudingen. De bolsters zijn een stevige armsteun, ruggensteun of dienen als ondersteuning van de benen of heupen. Bolsters hebben een klittenband- of ritssluiting. De hoes kan gereinigd worden. Bolsters worden vaak gebruikt in statische yogavormen zoals:   restorative yoga, yin yoga en hatha yoga. Doordat de ledematen, spieren en gewrichten worden ondersteund door het bolster, kun je dieper in de ontspanning komen. Ook beschermt het bolster jouw lichaam tegen blessures, doordat je niet te diep in een houding kunt gaan.


Hoe kun je een bolster in een kinderyogales gebruiken?

Kinderen vinden het heel leuk om met yogaprops te werken zoals het yogablok, een yogariem, yogawiel, yogabal of een bolster. Door met verschillende materialen te werken kun je de aandacht van kinderen trekken. Welke yogahoudingen kun je bijvoorbeeld met kinderen doen met het bolster?
  1. De vis – Plaats het bolster in de lengte onder je rug, nek en hoofd. Strek je benen uit. Je billen rusten op de mat. Breng de armen langs je lichaam. Sluit je ogen en stel je voor dat je een vis bent. Voel hoe je buik op en neer beweegt als golven van de zee.
  2. De liggende vlinder – Plaats het bolster in de lengte onder je rug, nek en hoofd. Buig je benen en plaats je voetzolen tegen elkaar. Laat je knieën zachtjes naar buiten vallen. Als dit een moeilijke houding voor je is kun je er ook voor kiezen om op de mat te liggen met de rug, nek en je hoofd. Plaats dan 2 bolsters onder je knieën. Stel je voor dat je een prachtige vlinder bent. Welke kleuren heeft jouw vlinder?
  3. Lappenpop – Kom zitten met je benen gestrekt voor je. Plaats het bolster op je bovenbenen en buig op je uitademing zachtjes voorover. Stel je voor dat je een lappenpop bent. Ontspan je lichaam.
  4. Spreidzit – Kom zitten met je benen gespreid. Plaats het bolster tussen je onderbenen. Adem in en buig voorover op de uitademing. Plaats je handen op het bolster. Je kunt het bolster zo ver rollen als voor jou prettig is.
  5. Gestrekte kindhouding – Kom zitten op je knieën. Plaats het bolster tussen je knieën en breng je bovenlichaam over het bolster heen. Je onderarmen en handen rusten op de vloer aan weerszijden van het bolster. Draai je hoofd opzij en sluit je ogen. Wissel van kant.
arrow_drop_up arrow_drop_down