arrow_drop_up arrow_drop_down

Hathayoga

Hathayoga is de basis van alle yogavormen. Het doel van yoga is evenwicht tussen lichaam en geest. Dit evenwicht kan bereikt worden door het beoefenen van verschillende vormen van yoga. Een manier is Hatha yoga.  Hathayoga lessen zijn gematigd intense lessen vergeleken met yogastijlen zoals kundaliniyoga en ashthangayoga. De houdingen worden statisch uitgevoerd zonder een constante flow zoals bij vinyasayoga. Tijdens een les is er veel aandacht voor lichaamsbewustzijn, bijvoorbeeld door te voelen tijdens een houding wat deze met je doet en daarna ook te voelen wat het effect van een houding was op jouw lichaam en geest. Pas daarna wordt een volgende asana geïntroduceerd. 

Het woord ‘Hatha’ verwijst naar de twee tegengestelde energieën. HA = Zon (yang) en THA = Maan (yin).  Ha is een mannelijke energie die activerend en verwarmend is. Deze energie is verbonden met ons bewustzijn, het denken en de spieren. Begrippen die bij het mannelijke principe passen zijn kracht, ritmisch en dynamisch. Tha is een vrouwelijke energie. Deze energie is verbonden met je gevoel, onderbewustzijn en bindweefsel. Begrippen die bij het vrouwelijke principe passen zijn zacht, vast en langzaam. 

Yoga richt zich op het verbinden van deze zon- en maanenergie die in ieder mens aanwezig zijn. Ha en Tha vormen samen een eenheid. Het een kan niet zonder het ander. Het is dus belangrijk dat beide energieën met elkaar in evenwicht zijn. Als er evenwicht is tussen de tegenpolen zijn lichaam en geest in balans. Yoga helpt je de juiste balans te vinden tussen lichaam en geest, denken en voelen en tussen de buitenwereld en jezelf. Yoga is een combinatie van de actieve en passieve energie en ondersteunt de constante zoektocht naar evenwicht tussen de twee elementen. Een goed opgebouwde yogales bevat zowel actieve als ontspannende elementen om balans te creëren in het lichaam.

Mogelijke opbouw van een Hathayogales 

  1. Meditatie & gronden
  2. Opwarmen & zonnegroeten
  3. Lichaamshoudingen (asana’s), bestaande uit staande, balans, zittende en liggende houdingen.
  4. Ademhalingsoefening (pranayama) 
  5. Ontspanning (lijkhouding)

Positieve effecten van Hatha yoga 

  1. De lichaamshoudingen maken het lichaam soepeler, verbeteren je conditie en kan spierspanningen verminderen.
  2. De oefeningen zijn goed voor het zenuwstelsel en versterken de organen en de klieren. 
  3. Vermindert  of voorkomt stress. Hatha yoga heeft een rustgevend effect op het lichaam. 
  4. Goed ter bevordering van het concentratievermogen en lichaamsbewustwording.
  5. Betere beheersing van de ademhaling. De ademhaling staat centraal bij het uitvoeren van de oefeningen. 

Hathayoga voor kinderen

De basis van kinderyoga is vaak hathayoga. Wanneer de docent een achtergrond heeft uit een andere yogatraditie dan zullen er elementen uit die yogavorm terugkomen in een kinderyogales. Bijvoorbeeld kundalini kinderyoga of vinyasa kinderyoga.

kinderyoga