Kindertijd

De kindertijd is een ander woord voor de vroege jeugd of de jaren waarin iemand de leeftijd van een kind heeft. Wat kinderen bijzonder maakt is dat ze van zichzelf onbevangen en nieuwsgierig zijn. Ze kunnen een grote verwondering hebben voor de wereld om zich heen. Een combinatie van aanleg (nature) en opvoeding (nurture) bepalen de eigenschappen van een individu. De kindertijd verloopt helaas niet altijd onbevangen. In de kindertijd ontwikkel je strategieën om met moeilijke omstandigheden om te gaan. Dit kindaspect in de psyche noemen we ook wel ‘innerlijk kind’.  Lees meer over het innerlijk kind in dit artikel:  Wat zijn innerlijke kinderen?



Verbindingen in de hersenen

De cellen in het zenuwstelsel vormen de bouwstenen van de hersenen. Ze worden ook wel neuronen of zenuwcellen genoemd. Ze communiceren op een bijzondere manier met elkaar en brengen informatie over naar andere zenuwcellen, maar ook naar spiercellen en kliercellen. Met elke ervaring die je meemaakt als kind, maar ook al voor de geboorte, veranderen de verbindingen tussen de bouwstenen. Wanneer twee bouwstenen in de hersenen tegelijkertijd actief zijn, ontstaat er een verbinding.



Door de verbindingen in de hersenen kunnen er associaties worden gelegd, bijvoorbeeld: een moeder voedt haar kind en de baby krijgt een fijn gevoel in zijn buik. Maar ook: stel dat je gebeten wordt door een hond, dan wordt de hond geassocieerd met een gevoel van pijn. Baby’s leren op die manier oorzaak en gevolg. Ervaringen uit het verleden worden gebruikt om de toekomst mee te voorspellen. Het opslaan van deze herinneringen gaat buiten ons bewustzijn om. Op deze manier ontwikkelen kinderen ook hun verwachtingen. Door bijvoorbeeld een bepaalde geur essentiële olie te gebruiken in de kinderyogales, kan een kind dit koppelen aan innerlijke rust, plezier en ontspanning. Door de verwachtingen die een kind ontwikkelt, ontstaat er ook een veilig of onveilig hechtingspatroon in de vroege jeugd. Als kinderyoga docent kun je hiervan de gevolgen in jouw les ervaren. Een kind kan bijvoorbeeld veel bevestiging zoeken, snel in de weerstand gaan of juist heel vrij en vrolijk in de les zijn. Allemaal dingen waar jij als kinderyoga docent op in moet spelen.

Kinderyoga en kind mogen zijn
In de kinderyoga mogen kinderen echt kind zijn. Juist het spelen en plezier staat voorop. Het gaat in de kinderyoga niet om presteren. Een kind mag spelenderwijs ontdekken. Door jong met yoga te beginnen, ontwikkelt een kind strategieën om met spanningen om te kunnen gaan en leert het naar zijn lichaam te luisteren. Op die manier kun je als kinderyoga docent bij jouw leerlingen dus ook positieve verbindingen tussen de bouwstenen in de hersenen aanleggen. Het kind leert in de yogales ook gevoelens onder woorden te brengen. Door kinderyoga kunnen kinderen minder faalangstig worden en kunnen slaapproblemen verbeteren. Spel en beweging worden in de kinderyogales gecombineerd. Door thema’s te gebruiken kun je inspelen op wat leeft binnen jouw groep. Bijvoorbeeld: de natuur, dieren, sprookjes. In de neerkijkende hond ben je op het ene moment een indianentent en in een ander avontuur weer een Egyptische Pyramide. Door kinderyoga wordt de fantasie van kinderen geprikkeld. En juist in de kindertijd mag een kind heerlijk fantaseren. In de kinderyogales kun je kinderen meenemen in een verhaal.



Oefeningen
  1. De verwondering kun je stimuleren door middel van kindermassage. Dit kan zelf-massage zijn, ouder-kind massage of kinderen kunnen elkaar masseren. Al bij baby’s zie je de verwondering over het eigen lichaam ontstaan wanneer zij worden gemasseerd. Ineens worden zij zich gewaar van hun eigen handjes en voetjes.
  2. De nieuwsgierigheid van kinderen kun je prikkelen door te werken met verschillende materialen in de kinderyogales zoals: veertjes, bellenblaas, gekleurde doekjes, essentiële oliën, wiebelplanken, stekelballetjes, pittenzakjes, knuffels bij een prentenboek, vingerpoppetjes etc.
  3. De onbevangenheid van kinderen kun je ruimte geven in een kringgesprek met een praatstok. Kinderen kunnen fantastische praatjesmakers zijn en met de mooiste verhalen in jouw les komen.
  4. Het spelen kun je in de kinderyogales de ruimte geven door samenwerkingsopdrachten te doen. Je kunt kinderen bijvoorbeeld in tweetallen een pizzapunt laten maken door met de handen tegen elkaar te staan en zo ver mogelijk naar achteren te lopen. Of door elkaar te laten ‘vliegen’, waarbij 1 persoon op de grond ligt, de voeten zijwaarts op de buik plaatst en de handen worden vastgehouden. Vervolgens wordt de bovenste persoon opgetild. Dit zorgt gegarandeerd voor veel plezier in de les!