Door: Helen Purperhart & Marion van der Laarse
Ieder kind heeft weleens te maken met grote of kleine probleempjes waardoor het niet lekker in zijn vel zit. Vaak is het lastig om als ouder te achterhalen wat er precies bij een kind speelt, laat staan dat een kind dat zelf weet. Dan kan het een uitkomst zijn om een kindercoach aan de hand te nemen. Tijdens het coachen stimuleert de kindercoach het kind om op een positieve manier naar het leven te kijken, evenwichtiger te worden en meer in contact te komen met zichzelf en anderen. Er is er veel aandacht voor wat het kind al kan en wat er al wel goed gaat. Zo kan het kind zijn eigen kwaliteiten (her-)ontdekken waardoor het met meer zelfvertrouwen in het leven kan gaan staan.
Inzichten en vaardigheden
Als kindercoach reik je nieuwe inzichten en vaardigheden aan die het kind kunnen ondersteunen in zijn proces. Het kind krijgt op een ontspannen en speelse manier beter zicht op zichzelf, zijn emoties en gedrag, waarbij veel aandacht is voor wat het kind al kan en wat er al wel goed gaat. Deze kwaliteiten worden door de coach bekrachtigd en uitgebreid, zodat het kind vanuit zelfvertrouwen spelenderwijs met zijn hulpvraag aan de slag kan. Je geeft niet jouw oordeel of advies. Je vertrouwt erop dat het kind zelf in staat is om de beste en bij hem passende oplossing te vinden. Een kind is pas echt geholpen als hij zichzelf heeft geholpen. Het coachen van kinderen is enerzijds een kwestie van gevoel en intuïtie, anderzijds van kennis en ervaring.
7 eigenschappen van een kindercoach
Kinderen coachen vraagt om specifieke eigenschappen. Hoe deze worden ingezet, hangt af van de ontwikkeling van jou als mens. Hoe je als coach te werk gaat, wordt sterk bepaald door wie je als persoon bent. Om een kind succesvol te kunnen coachen, is het belangrijk dat je, naast gebruik te maken van coachtechnieken, bepaalde coach eigenschappen in jezelf aanspreekt. Heb je nog niet zoveel kennis en ervaring, lees dan hieronder welke coacheigenschappen je helpen om met kinderen aan de slag te gaan.
1. Betrokkenheid
Betrokkenheid betekent oprechte aandacht geven en goed contact houden met het kind. Je bent betrokken door je hart open te zetten, dichtbij het kind te gaan zitten en je te verplaatsen in het kind. Je laat merken dat het kind de moeite waard is en dat hij goed is zoals hij is.
2. Humor
Samen lachen schept een band en dan sta je ineens niet meer tegenover elkaar, maar naast elkaar. Je kunt humor inzetten wanneer je maar wilt, alleen niet als het kind oprecht en terecht verdrietig, boos of angstig is. Door humor te gebruiken breng je het kind in een vrolijke stemming waardoor hij de luchtige kant van het probleem kan zien en zijn situatie kan relativeren. Let wel op dat je niet leuk gaat doen als je je ergert, want dan wordt het cynisme en die is niet prettig en helpend bij het coachen.
3. Positiviteit
Positiviteit betekent dat je alle aandacht hebt voor goede dingen. Voordat je begint met het coachen van een kind zorg je ervoor dat je in een goede stemming bent. Je denkt bijvoorbeeld aan een prettig moment en voel het weer van binnen bij je borrelen. Dit is het gevoel dat je meeneemt naar je coachsessie.
4. Expressie
Expressie betekent dat je je gevoel uit met je gezicht, gebaren, je lichaam of via spel en creativiteit. Je maakt het als het ware groter door (een beetje) te overdrijven. Door expressie in te zetten als coaching tool wordt een coachsessie grappig, uitdagend en helder. Als coach is het belangrijk om tijdens het coachen mee te bewegen met het kind en daarnaast ook je impulsen te volgen door zelf ook gek durven te doen.
5. Vertrouwen
Het is belangrijk dat jij vertrouwen voelt in jezelf, in het kind dat je coacht, in een goede afloop voor elk probleem, altijd. Zodat je het kind dat kunt doorgeven. Als jij twijfelt, zal het kind dat merken en ook gaan twijfelen. Vanuit die onzekerheid is verandering heel moeilijk. Zorg daarom altijd dat de opdrachten die je doet met het kind je eigen zijn, dat je weet hoe het gaat en wat het effect is. Doe geen opdrachten die je zelf spannend vindt, om wat voor reden dan ook. Oefen dan eerst, op jezelf of op iemand die dat met jou wil doen. Dat geeft rust en vertrouwen in je werk met het kind. Houd je doel voor ogen, alleen dan kan er voluit gecoacht worden.
6. Uniek zijn
Ieder mens is uniek, net als elk sneeuwvlokje ook anders is. Het is heerlijk om dit gegeven heel bewust te benoemen en in te zetten tijdens je coaching. Als het kind voelt dat zijn unieke eigenheid er helemaal mag zijn, vallen zorgen over oordelen van anderen weg, krijgt onzekerheid geen kans en groeit het zelfvertrouwen en de creativiteit van het kind, welke het dan kan gaan inzetten om zijn problemen op te lossen. Geef het goede voorbeeld aan het kind en laat jouw eigen unieke zijn helemaal zien. Stel je open op, laat je eigen innerlijk kind ook meespelen, heb samen plezier!
7. Acceptatie
Er schuilt een grote kracht in acceptatie. Leren aanvaarden dat de dingen zijn zoals ze zijn, dat het leven loopt zoals het loopt en dat we allemaal uniek en dus verschillend zijn, creëert rust. We verliezen geen energie meer aan het negatief beoordelen van onze omstandigheden of onszelf. We zoeken wel naar verander- en verbetermogelijkheden. Een mooi voorbeeld van acceptatie vind je terug in een oud chinees spreekwoord: ‘Regen is regen en geen slecht weer’.
Kindercoaches gezocht!
Wil jij kinderen helpen zich gelukkig met zichzelf te voelen? En ze helpen opgroeien tot zelfbewuste volwassenen? Beantwoord je deze vragen allebei met ‘ja’? Dan zoeken we jou! Het is onze missie om mensen op te leiden tot authentieke kindercoaches. Zodat kinderen met jouw hulp en aanmoediging weer helemaal lekker in hun velletje komen te zitten en de uitdagingen van het leven met zelfvertrouwen tegemoet kunnen treden.
Tijdelijke lanceringskorting van 25% op de online kindercoach cursus
In deze nieuwste online cursus van de Kinderyoga Academie leer je de basisbeginselen van het coachen van kinderen. In deze online cursus leer je alles over de randvoorwaarden van een professioneel coachtraject met kinderen en hun ouders. Door een stevig fundament neer te zetten heb je alle mogelijkheden om hierop zelf verder te bouwen en je kindercoaching vorm te geven zoals dat het beste bij jou past. De theorie van deze online cursus bestaat uit een beknopte basis van de ontwikkelingspsychologie die je helpt om een goede beoordeling te maken in de praktijk. Daarnaast bespreken we uitgebreid de basishouding van een coach en leer je hoe je jouw coachsessies en trajecten doelgericht en helder opbouwt. Tenslotte aandacht voor ouderbegeleiding en de praktische plichten binnen het kindercoach-vak.
Maak voor de korting gebruik van de kortingscode: kindercoaching
Wil je naast de basistechnieken ook lekker praktisch aan de slag met emotiegerichte kindercoachtechnieken? Volg dan de 4 daagse kinderyoga coach opleiding met Helen Purperhart. Kijk voor meer informatie over de opleidingen en actuele data in de agenda op kinderyoga.nl.
Gaat je voorkeur meer uit naar creatieve en kunstzinnige kindercoachtechnieken? Volg dan de 4 daagse creatieve kindercoach opleiding met Marion van der Laarse. Kijk voor meer informatie en actuele data in de agenda op kinderyoga.nl.
Lees ook de blog: waarom creativiteit helpt of download het ebook met 6 creatieve kindercoach oefeningen?
Nog meer kindercoach inspiratie?
Dit boek geeft ouders, opvoeders en professionals handvatten en inspiratie om samen met het kind spelenderwijs te onderzoeken wat er speelt. In de eerste drie korte delen vind je praktische achtergrondinformatie zoals coachtips (do’s en dont’s), vragen om te ontdekken wie jij bent als coach en een bespreking van de verschillende soorten creatieve en lichaamsgerichte oefeningen die ingezet kunnen worden. In deel 4 staan concrete uitwerkingen van de oefeningen, die zo zijn beschreven dat ze meteen praktisch toepasbaar zijn. Zo zijn er: nadenkertjes in de vorm van vragen, creatieve opdrachten, zodat het kind zich kan uiten door te tekenen, schilderen of boetseren, lichaamswerk, voor bewustwording van de lichaamstaal en bijbehorende emoties, emotiespel, om contact te leren maken met emoties die het kind moeilijk toelaat, verbeeldingskracht, om los te komen van bestaande niet-helpende beelden en toverspreuken: korte, helpende affirmaties.